دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران:

آثاري مانند بافت تاريخي شهر يزد و بازار تبريز

 براي ثبت در يونسكو پيش از خيابان چهارباغ ارائه شده است + یک تذکر

یک فردائی :بافت تاريخي يزد به لحاظ ويژگيها منحصر به فرد - ارزش هويتي و اصالت آن براي مسئولين يونسكو بويژه در ايران اولويت نخست ثبت جهاني قرار گرفته است.
متایفانه  مسئولين دست اندركار در استان با سهل انگاری های خود  كه افراد به ظاهر بی تفاوتی  را مسئول مراقبت و برنامه ريزي بافت تاريخي يزد نموده اند كه با عملكرد ضعيف خود در سرعت تخريب و ساختمان سازي هاي جديد ناخواسته يا احتمالا خواسته در عدم ثبت این بافت گرانبها كمك و حمايت مي كنند و احتمالا مدال افتخار خود را اكنون و فردا از آيندگان خواهند گرفت.
ساختمان نیروی انتظامی در قلب بافت تاریخی یزد بدون هیچ تغییری افتتاح و کتابخانه مرکزی هم  هنوز کوتاه نشده است .
در خبرها داشتیم دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران درباره ثبت خيابان چهارباغ اصفهان در فهرست آثار جهاني گفت: اكنون ثبت اين خيابان در فهرست يونسكو اولويت ندارد.
به گزارش ايسنا، محمدرضا سعيدآبادي با بيان اين‌كه آثار متعدد تاريخي براي ثبت در فهرست يونسكو ارائه شده‌اند و در نوبت هستند، اظهار كرد: ثبت آثاري مانند بافت تاريخي شهر يزد و بازار تبريز در يونسكو در اولويت‌اند.
وي بيان كرد: اين آثار براي ثبت در يونسكو پيش از خيابان چهارباغ كه آن هم از آثار تاريخي زيباي كشور به‌شمار مي‌رود، ارائه شده‌اند.
دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران با اعلام اين‌كه هر سال حداكثر 2 اثر طبيعي و تاريخي را مي‌توان براي ثبت به يونسكو فرستاد و ممكن است يك اثر انتخاب شود، ادامه داد: با اين روند، چند سال طول مي‌كشد تا خيابان چهارباغ در يونسكو به ثبت برسد.
سعيدآبادي معتقد است با عبور مترو از زير خيابان چهارباغ، امكان اين‌كه اين خيابان از فهرست ثبت در يونسكو خارج شود، وجود ندارد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا